Edward Lachman z Nagrodą EnergaCAMERIMAGE za Całokształt Twórczości
Znakomity autor zdjęć Edward Lachman został wyróżniony przez Festiwal EnergaCAMERIMAGE nagrodą za Całokształt Twórczości i odwiedzi Toruń już w listopadzie podczas kolejnej edycji wydarzenia! Lachman jest jednym z tych autorów zdjęć, którego nie da się łatwo zaszufladkować. To prawdziwy artysta ruchomego obrazu, którego twórcze podejście inspirowane malarstwem, fotografią oraz kinem europejskim zaowocowało współpracą z takimi reżyserami, jak Todd Haynes, Robert Altman, Steven Soderbergh, Ulrich Seidl, Werner Herzog, Wim Wenders, Bernardo Bertolucci czy Jean-Luc Godard, przynosząc mu m.in. trzy oscarowe nominacje.
Edward Lachman był wielokrotnie doceniany za swoje wyjątkowe podejście do kreowania obrazu filmowego. Trzykrotnie nominowano go do Oscara® za Daleko od nieba, Carol i najnowszego Hrabię oraz do Nagrody Emmy za zdjęcia do miniserialu HBO, Mildred Pierce. Jako jedyny amerykański autor zdjęć w historii otrzymał za swój filmowy dorobek niemiecką Marburg Camera Award, a także Nagrodę BSC za pracę na planie Carol czy też laur Pierre Angénieux ExcelLens in Cinematography, wręczony mu w 2018 roku na Festiwalu Filmowym w Cannes. Rok wcześniej został ponadto uhonorowany Nagrodą za Całokształt Twórczości przez Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych (ASC). Wyróżnienie za całokształt pracy twórczej przyznało mu także w 2019 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Operatorów IMAGO.
Lachman to wybitny twórca, który znakomicie odnajduje się przede wszystkim w kinie europejskim oraz niezależnym kinie amerykańskim, szerzej otwartym na niekonwencjonalne, nierzadko eksperymentalne podejście w wizualizowaniu bardziej osobistych historii. Jego bogata filmografia obejmuje wielokrotną współpracę z takimi reżyserami, jak Todd Haynes (Daleko od nieba, I’m Not There. Gdzie indziej jestem, Carol, Wonderstruck, Mroczne wody, miniserial Mildred Pierce czy dokument The Velvet Underground), Ulrich Seidl (Import/Export oraz trylogia Raj: Wiara, Miłość, Nadzieja), Steven Soderbergh (Angol, Erin Brockovich), Gregory Nava (Selena, Miłość jest dla głupców, Moja rodzina) czy Paul Schrader (Margines życia, Dotyk). Stał za kamerą reżyserskiego debiutu Sofii Coppoli, Przekleństwa niewinności i odpowiadał za wizualną oprawę takich filmów, jak Prawdziwe historie (reż. David Byrne), Mniej niż zero (reż. Marek Kanievska), Zlecenie (reż. Dennis Hopper), Mississippi Masala (reż. Mira Nair), Simone (reż. Andrew Niccol), Ostatnia audycja (ostatni film Roberta Altmana) czy Rozpaczliwie poszukując Susan oraz Mężczyzna idealny w reżyserii Susan Seidelman. Jego pierwszy film fabularny w roli autora zdjęć to Chłopaki z Flatbush z 1974 roku, w reżyserii Martina Davidsona i Stephena Verona, z kolei ostatnim obrazem w dotychczasowym dorobku artystycznym pozostaje Hrabia (2023), na planie którego spotkał Pablo Larraína. W post-produkcji znajduje się też drugi film tego duetu, czyli Maria z Angeliną Jolie w tytułowej roli.
Dzięki wszystkim stworzonym przez Eda Lachmana obrazom – od tych prezentujących miejski oraz podmiejski styl życia w Rozpaczliwie poszukując Susan, przez urzekające piękno opresyjnego świata w Daleko od nieba czy budowane mistrzowską grą światłocienia poczucie izolacji i tęsknoty bohaterek Mildred Pierce oraz Carol, po metaforyczne wizje skażonego świata bohaterów Mrocznych wód – można uznać go za autora wszechstronnego, operującego szerokim wachlarzem nie tylko umiejętności i artystycznego wyczucia, ale i sposobów realizacji obrazu trudnych do zaszufladkowania. Sam siebie określa mianem „wizualnego cygana”, który stara się czerpać z całego spektrum zdobytego doświadczenia i licznych podróży odbytych dzięki pracy autora zdjęć na planach całego świata. Nie ogranicza się on jednak tylko do obrazu filmowego. Jest fotografem, może pochwalić się serią projektów wydawniczych oraz licznych wystaw zdjęć i instalacji wideo organizowanych w galeriach na całym świecie. Jego prace można było podziwiać w nowojorskim MoMA, niemieckim The Ludwig Museum w Kolonii, hiszpańskim Museo Thyssen-Bornemisza w Madrycie czy też dzięki stałej ekspozycji znajdującej się w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Wraz z francuskim artystą street-artowym, działającym pod pseudonimem JR, zaprojektował także plakat 56. Festiwalu Filmowego w Nowym Jorku.
Ed Lachaman już kilkunastokrotnie uczestniczył w Festiwalu EnergaCAMERIMAGE. Wśród uczestników wydarzenia cieszy się niezwykłym szacunkiem i szczerą sympatią. Jego listopadowej wizycie w Toruniu towarzyszyć będzie retrospektywny przegląd filmów jego autorstwa oraz seria spotkań z publicznością. Nie może Was tam zabraknąć!
Zapraszamy do Torunia na 32. Festiwal Filmowy EnergaCAMERIMAGE!