Jubileuszowa edycja festiwalu EnergaCAMERIMAGE podsumowana
Każda złotówka wydana przez Miasto Toruń na organizację Festiwalu EnergaCAMERIMAGE przyniosła lokalnej społeczności ponad trzy złote. Miasto skorzystało także na wyjątkowo szerokiej w tym roku obecności wydarzenia w mediach, gdzie wzmianki o wydarzeniu pojawiły się ponad 9 tysięcy razy. Zaowocowało to ekwiwalentem reklamowym w wysokości ponad 30 milionów złotych. Działania promocyjne festiwalu zostały wycenione na kolejne 9 milionów złotych. To najważniejsze dane przekazane przez organizatorów EnergaCAMERIMAGE podczas konferencji podsumowującej listopadowe wydarzenie.
Koniec stycznia to dla organizatorów największego toruńskiego wydarzenia kulturalnego czas podsumowań i rozliczeń finansowych. Z tej okazji Fundacja Tumult i Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE zorganizowali spotkanie z mediami, w którym uczestniczyli pomysłodawca i dyrektor Festiwalu, Marek Żydowicz, oraz dyrektor ECFC, Kazimierz Suwała. Z zaprezentowanych podczas konferencji danych wynika, że jubileuszowa 30. Edycja festiwalu EnergaCAMERIMAGE przyciągnęła gości z rekordowej liczby 78 krajów. Do Torunia przyjechało między innymi 800 autorów zdjęć, 650 studentów szkół filmowych, 130 przedstawicieli mediów i 1200 reprezentantów branży filmowej. Festiwal był prawdziwym świętem kina, w ciągu nieco ponad tygodnia w Toruniu zobaczyć można było 226 filmów. 21 spośród nich zdobyło aż 70 nominacji do najważniejszych nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej i już wkrótce powalczy o Oscary. Podczas jubileuszowej edycji festiwalu po raz pierwszy w Polsce zobaczyć mogliśmy m.in. filmy „Tár”, „Duchy Inisherin”, "Fabelmanowie" czy otwierający wydarzenie "Imperium Światła".
Organizatorzy musieli zmierzyć się w minionym roku z rosnącymi kosztami organizacji festiwalu, którego budżet tym razem zamknął się w kwocie 13 milionów złotych. Złożyły się na nią dotacje: Miasta Toruń (3 mln. złotych), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (3 mln. złotych) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko- Pomorskiego (1 mln. złotych), a pozostałe 6 milionów złotych zapewniła swoimi działaniami Fundacja Tumult. Podczas minionej edycji EnergaCAMERIMAGE ponad 4 miliony złotych organizatorzy wydali w samym Toruniu m.in. na usługi hotelarskie, gastronomiczne, transportowe, ale też koszty najmu i wynagrodzenia mieszkańców miasta zaangażowanych w organizację wydarzenia. Według szacunkowych wyliczeń 4000 gości festiwalowych, w tym blisko 2500 obcokrajowców wydało w mieście ponad 5 milionów złotych (dane te opracowane zostały w oparciu o raporty Głównego Urzędu Statystycznego, który przygotowuje dane na temat przeciętnych wydatków Polaków i obcokrajowców w trakcie kilkudniowych wyjazdów turystycznych).
Ubiegłoroczny festiwal wygenerował również rekordową liczbę wzmianek medialnych na temat Festiwalu, których było ponad 9000, z czego ponad 700 to publikacje zagraniczne. Łączny ekwiwalent reklamowy wydarzenia został wyceniony przez renomowana firmę Press – Serwis Monitoring Mediów na ponad 30 milionów złotych. Dodatkowym aspektem oddziaływania festiwalu są działania promocyjne prowadzone przez organizatorów wydarzenia, które ta sama firma wyceniła na ponad 8 milionów złotych. Zarówno dyrektor festiwalu, Marek Żydowicz, jak i dyrektor Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE, Kazimierz Suwała, podkreślali, że miniona edycja EnergaCAMERIMAGE okazała się sukcesem, ale jest jedynie zapowiedzią tego, jakie możliwości otworzą się tak przed Festiwalem, jak i miastem-gospodarzem wydarzenia, gdy powstanie już siedziba ECFC.