Skład Konkursu Debiutów Operatorskich 2020
Konkurs Debiutów Operatorskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.
Efektem Konkursu Debiutów Operatorskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.
Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
ARRACHT
Irlandia, rok 1845. Żyjący w ubóstwie rybacy i rolnicy wiążą jakoś koniec z końcem, odnajdując siłę w wierze, rodzinie oraz sąsiedzkiej pomocy. Życie wiodą trudne i pozbawione perspektyw, egzystując w cieniu kaprysów natury i przymusu opłacania czynszu za dzierżawę ziemi, jednak potrafią cieszyć się tym, co mają. Gdy zaczynają docierać do nich dość niepokojące wieści o nadciągającej zza oceanu zarazie dziesiątkującej zbiory ziemniaków, wierzą w siłę społeczności i rozsądek swych panów. Do czasu. Gdy nadchodzi tzw. „wielki głód”, który przez kolejnych kilka lat pozbawi życia ponad milion ludzi, a kolejny milion zmusi do emigracji do Ameryki, ich złudzenia szybko pryskają. Bogaci interesują się tylko sprawami bogatych, biedni zapominają o dawnych więziach, by wyżywić swych bliskich, są również tacy, których wypełnia żądza krwi. Gdy wydaje się, że wszystko już stracone, pewien zdesperowany mężczyzna ratuje od śmierci skrzywdzone przez ludzi dziecko, a ich kiełkująca relacja staje się symbolem nowego początku.
Reżyseria: Tom Cullen
Zdjęcia: Kate McCullough
Produkcja: Macalla Teoranta
Kraj i rok: Irlandia, 2019
BONE CAGE
Jamie pracuje przy wycince drzew w kanadyjskiej Nowej Szkocji, ale permanentne wyniszczanie środowiska naturalnego ciąży mu na sumieniu. Do tego stopnia, że po każdej zmianie młody chłopak poświęca czas na ratowanie zwierząt, którym udało się przetrwać zgotowaną przez ludzi masakrę. Raz jest to jastrząb, który nie potrafi latać, innym razem niewyklute jaja, ale nadaje to życiu Jamie’go jakiś cel. Zwłaszcza, że chłopak pracuje w ten sposób, bo musi – bo żyje w świecie pozbawionym większych perspektyw, a jego ambitne marzenia o ucieczce z ukochaną kobietą wydają się raczej mało realne. Jamie wie, że jest częścią kolejnego straconego pokolenia młodych, którym podcięto skrzydła, zanim w ogóle nauczyli się latać, po czym obarczono ich świadomością uczestnictwa w procederze rujnującym planetę. Mimo to nie traci optymizmu, starając się przyjmować każdy dzień jako okazję do zrobienia czegoś dobrego. Czy chłopakowi uda się odmienić swój los, czy jest jednak skazany na życie, śmierć i zapomnienie pośród ściętych pni majestatycznych niegdyś drzew?
Reżyseria: Taylor Olson
Zdjęcia: Kevin Fraser
Produkcja: Bone Cage Productions Inc.
Kraj i rok: Kanada, 2019
CURSE OF AUDREY EARNSHAW, THE
W 1873 roku grupa bogobojnych irlandzkich imigrantów założyła w Ameryce Północnej własną osadę. Żyjąc przez kolejne sto lat w stanie kulturowej i obyczajowej izolacji, społeczności udało się uniknąć zbiorowych i osobistych traum wojen światowych i społecznych rewolucji, które zmieniały nieodwracalnie otaczający świat. W 1973 roku dochodzi jednak do szeregu przykrych wydarzeń, które przelewają czarę goryczy wypełniającą się od kilkunastu lat frustracją z powodu zaraz, chorób i niezrozumiałych boskich interwencji. Większość obwinia za to wszystko Agathę Earnshaw, podejrzewaną o bycie wiedźmą właścicielkę jedynego gospodarstwa w okolicy, które nie zostało dotknięte przez kolejne plagi. Niezależnie od tego, czy mają rację i kobieta faktycznie para się czarną magią, czy jednak Bóg faktycznie odwrócił się od pobożnych imigrantów, prawda jest taka, że Agatha skrywa tajemnicę, która wywróci życie społeczności do góry nogami: 17 lat wcześniej urodziła córkę, Audrey, ale postanowiła ukryć ją przed współwyznawcami. Dlaczego?
Reżyseria: Thomas Robert Lee
Zdjęcia: Nick Thomas
Produkcja: Lizzie Shapiro, Taylor Shung
Kraj i rok: USA, 2019
INVISIBLE
Zmierzch. Pustymi ulicami mknie samochód, na którego pace leżą zakrwawione zwłoki kobiety. Jakiś mężczyzna przemierza nocą w pośpiechu las i staje nagle oko w oko z obserwującymi go bacznie zwierzętami. Inny mężczyzna, już za dnia, wychodzi z więzienia po latach odsiadki za zabójstwo własnej żony. Pierwszy ma na imię Jonas, jest niespełnionym artystą i zrobi wszystko, by uciec od teraźniejszości mieszkania z wujkiem parającym się taksydermią. Nawet jeśli będzie musiał udawać przez milionami niewidomego tancerza w emitowanym w telewizji programie rozrywkowym. Drugi to Vytas, człowiek, którego nie ma, który w oczach społeczeństwa przestał istnieć, gdy udowodniono mu zakończenie innego istnienia. Napiętnowany przez otoczenie, odtrącony przez bliskich, stara się bezskutecznie zacząć od nowa, wiedząc, że nie uda mu się to, dopóki nie wymaże dawnych grzechów. Dwóch mężczyzn, których łączy zbrodnia z przeszłości i kłamstwa teraźniejszości, próbuje wytyczać własne ścieżki w świecie złożonym z iluzji i pokus.
Tytuł oryginalny: Nematoma
Reżyseria: Ignas Jonynas
Zdjęcia: Denys Lushchyk
Produkcja: Lime Lite, Revoliucijos ideja, Studio Locomotive
Kraj i rok: Litwa, Łotwa, Hiszpania, Ukraina, 2019
MAGNEZJA
Zdj. Anna Włoch
Pogranicze polsko-sowieckie było w okresie międzywojnia miejscem dzikim i niebezpiecznym, pełnym okrutnych bandytów i wyrachowanych spekulantów, którzy, mając za nic ludzkie życie, zbijali ogromne fortuny lub umierali w bolesnym zapomnieniu. Do tych pierwszych należą siostry Lewenfisz, które właśnie przejęły władzę nad zbójeckim klanem i próbują zaprowadzić porządek w odziedziczonym po bezwzględnym ojcu królestwie. A świat to niezwykle specyficzny, pełen amoralnych złoczyńców, poszukujących krwawej vendetty bękartów, zdegenerowanych ćpunów, dziwnych kodeksów honorowych i skarbów odbierających ludziom zdrowy rozsądek. Świat, w którym jest miejsce i dla zrośniętych ciałem braci marzących o pieniądzach oraz sławie, i dla miłosnych relacji wykraczających poza standardowe pojmowanie relacji damsko-męskich. Na początku filmu pograniczem rządzą twarde kobiety ze spluwami, ale o tym, kto będzie nim władał na napisach końcowych, zadecydują ci, z którymi nikt się nie liczy.
Tytuł angielski: Magnesium
Reżyseria: Maciek Bochniak
Zdjęcia: Paweł Chorzępa
Produkcja: Aurum Film
Polski dystrybutor: Kino Świat
Kraj i rok: Polska, 2020
MY DWIE
Dwie dziewczynki bawią się w parku w chowanego. Jedna liczy, druga się chowa, ale robi to tak skutecznie, że koleżanka nie potrafi jej znaleźć. Cięcie. Dwie starsze kobiety, Mado i Nina, rozmawiają czule w mieszkaniu. Widać, że łączy ich coś więcej niż przyjaźń, że znalazły w sobie nie tylko emocjonalne spełnienie, lecz także oparcie w walce z obojętnością i niezrozumieniem świata zewnętrznego. Coś je jednak również dzieli – otóż obawiająca się społecznego ostracyzmu Mado założyła przed laty własną rodzinę i kontynuowała kłamstwo u boku mężczyzny, którego nigdy nie pokochała. Nina chce od dawna wykrzyczeć wszystkim prosto w twarz że to ona jest miłością jej życia, ale czeka na odpowiednią chwilę, nie chcąc zranić ukochanej. Przypadkowa kłótnia stawia wszystkie ich plany – wliczając w to przeprowadzkę za granicę – pod znakiem zapytania. Czy dwie kochające się dziewczynki w ciałach dojrzałych kobiet będą w stanie znów się odnaleźć, czy jednak zawiązane przed dziesięcioleciami uczucie nie wytrzyma kolejnej próby?
Tytuł oryginalny: Deux
Tytuł angielski: Two of Us
Reżyseria: Filippo Meneghetti
Zdjęcia: Aurélien Marra
Produkcja: Paprika Films
Polski dystrybutor: Tongariro Releasing Sp. z o.o.
Kraj i rok: Francja, Luksemburg, Belgia, 2019
POPPIE NONGENA
Republika Południowej Afryki nie była w latach 70. XX wieku przyjazna ludziom innej skóry niż biała, lecz panujący w kraju apartheid przyjmował różne oblicza. Dla jednych był piekłem, inni nauczyli się w miarę normalnie żyć w jego ramach, próbując budować przyszłość dla swoich dzieci. Pracując jako pomoc domowa w domostwie zamożnych białych z klasy wyższej, Eunice „Poppie” Nongena uważa, że znalazła dla siebie i swej rodziny miejsce w tym świecie, nawet jeśli nie może wychodzić po zmroku na białe ulice i żyje w ciągłym strachu, że wracając do domu, ktoś rzuci w nią kamieniem albo zastrzeli. Na naszych oczach przekonuje się, jak bardzo się myliła. Pewnego dnia dostaje oficjalne zawiadomienie, że musi opuścić kraj, bo nie ma w nim dla niej miejsca. Poppie – wedle rządowej definicji imigrantka we własnej ojczyźnie – wyrusza w iście kafkowską podróż po różnych urzędach, próbując udowodnić, że zasłużyła na to, by żyć godnie w RPA. Natomiast w kraju wrze, bowiem młodzi mają dość „białego reżimu”.
Reżyseria: Christiaan Olwagen
Zdjęcia: Vicci Turpin
Produkcja: Poppie Productions (Pty) Ltd
Kraj i rok: Republika Południowej Afryki, 2019