Współczesne Kino Światowe na EnergaCAMERIMAGE 2020
Prezentujemy skład sekcji Współczesne kino światowe 28. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE.
CLEO
Nastoletnia Cleo cudem uniknęła śmierci w wypadku samochodowym, w którym zginęli jej rodzice. Dziewczyna nie jest w stanie poradzić sobie z tkwiącą w jej głowie traumą. Snuje się bez celu po domu babci, która przygarnęła ją i jej brata, nie potrafi znaleźć wspólnego języka ani z rodziną, ani z większością przyjaciół. Żyje, oddycha, ale czuje, że coś umarło w niej bezpowrotnie. Do czasu, gdy spotyka Leosa, dziesięć lat starszego nieznajomego, przy którym z jakiegoś powodu czuje się dawną sobą. Cleo stopniowo zaczyna wracać do normalności, okazuje się jednak, że Leos też skrywa pewną tajemnicę…
Reżyseria: Eva-Maria Cools
Zdjęcia: Brecht Goyvaerts
Produkcja: Lum.Invest, Lunanime
Kraj i rok: Belgia, 2019
ESAU
Czterdziestoletni pisarz Esau wraca do rodzinnego Izraela po ponad dwóch dekadach. Wyjechał z kraju przepełniony wściekłością nastolatka, który zaznał bolesnego zawodu miłosnego. Sęk w tym, że piękna dziewczyna, o którą się rozeszło, wyszła za mąż za jego brata bliźniaka, Jakuba, a braterski konflikt nigdy nie został w pełni zażegnany. Spędziwszy pół życia w innym świecie, Esau decyduje się na powrót, bo pragnie zrozumieć, skąd się wywodzi i co pchnęło go w tę a nie inną stronę. Na miejscu napotyka jednak więcej problemów, niż mógł przewidzieć. Czy rzeczywiście życie obeszło się z nim tak niesprawiedliwie, jak dotąd uważał?
Reżyseria: Pavel Lungin
Zdjęcia: Fred Kelemen
Produkcja: 2-Team Productions
Kraj i rok: Izrael,Rosja, 2020
GARDEN OF EVENING MISTS, THE
W trakcie II wojny światowej okupowana przez Cesarstwo Japonii Malezja była świadkiem tak wielu gwałtów i mordów, że kraj nie potrafił przez całe dekady uwolnić się od traumy. Siostry Yun Ling i Yun Hong trafiły do ukrytego w dżungli japońskiego obozu pracy, gdzie doświadczyły wielu tortur, ale tylko pierwsza z sióstr wyszła z tego żywa. Yun Hong została spalona żywcem podczas ewakuacji obozu. Kilka lat po wojnie Yun Ling pragnie spełnić jedno z marzeń siostry i zbudować piękny japoński ogród. W tym celu odszukuje byłego cesarskiego projektanta ogrodów i nawiązuje z nim niespodziewanie mocną emocjonalną więź, która wpłynie na jej przyszłość.
Reżyseria: Tom Shu-Yu Lin
Zdjęcia: Kartik Vijay
Produkcja: Astro Shaw
Kraj i rok: Malezja, 2019
LA LLORONA
Gwatemalski generał Enrique Monteverde zostaje oskarżony o udział w ludobójstwie rdzennych mieszkańców kraju i postawiony przed sądem, lecz wskutek przypadku udaje mu się uniknąć kary. W następstwie tych wydarzeń zamyka się wraz z rodziną w swej posiadłości otoczonej przez ludzi domagających się wymierzenia zbrodniarzowi sprawiedliwości. Mimo że jego żona i córka źle znoszą całą sytuację, generał jest pewny swego. Pewnej nocy słyszy kobiece szlochy, które zaczynają doprowadzać go do obłędu, co z kolei skłania i tak rozdartą już wewnętrznie służbę do opuszczenia posiadłości. Czy to realne zagrożenie, czy może spóźnione wyrzuty sumienia?
Reżyseria: Jayro Bustamante
Zdjęcia: Nicolás Wong
Produkcja: El Ministerio de Cultura Y Deportes de Guatamala, La Casa de Production, Les Films du Volcan
Kraj i rok: Gwatemala, Francja, 2019
MONEYCHANGER, THE
Humberto Brause szaleje na punkcie pieniędzy. Uwielbia wydawać je na piękne przedmioty, ubóstwia płacić nimi za towarzystwo ponętnych kobiet, kocha płacić nimi za luksusowe podróże, jednak nade wszystko kocha je gromadzić i nimi obracać. Nie ma dla niego większego znaczenia, czy pracuje dla „śliskich” polityków piorąc ich brudne pieniądze na innych kontynentach, czy też pomaga typom spod ciemnej gwiazdy w zamianie podejrzanej gotówki na „czystą”. Humberto szczyci się reputacją człowieka do wynajęcia, pogrąża się coraz bardziej w moralnym relatywizmie, a my oglądamy jego losy na przestrzeni dwóch dekad, od połowy lat 50. do połowy lat 70. XX wieku.
Tytuł oryginalny: Así habló el cambista
Reżyseria: Federico Veiroj
Zdjęcia: Arauco Hernández Holz
Produkcja: Oriental Features, Rizoma Films
Kraj i rok: Urugwaj, Argentyna, 2019
MY HEART CAN'T BEAT UNLESS YOU TELL IT TO
Jedyną rodziną Dwighta są jego siostra Jessie oraz brat Thomas. Mężczyzna kocha ich i zarazem nienawidzi, zmuszają go bowiem do robienia nieludzkich rzeczy. Otóż Thomas cierpi na dziwną chorobę, której symptomy można hamować tylko poprzez podawanie chłopakowi świeżej krwi. Dwight przemyka więc nocami po ciemnych zaułkach w poszukiwaniu bezdomnych, za którymi nikt nie będzie tęsknił, po czym pozbawia ich życia i dostarcza zwłoki siostrze, która spuszcza z nich życiodajną krew. Dwight chciałby być dumny ze swej braterskiej postawy, ale z każdym kolejnym mordem w jego sercu pojawia się coraz więcej wątpliwości. Czy na tym będzie polegało całe jego życie?
Reżyseria: Jonathan Cuartas
Zdjęcia: Michael Cuartas
Produkcja: Dualist
Kraj i rok: USA, 2020
ÖNDÖG
Na głębokim mongolskim stepie znalezione zostaje zamarznięte ciało zamordowanej kobiety, jednak przywołana na miejsce zbrodni policja nie ma odpowiedniego wyposażenia, by przewieźć zwłoki do kostnicy. Doświadczeni funkcjonariusze wzruszają ramionami i odjeżdżają z niczym, zamierzając powrócić wczesnym rankiem. Na straży pozostawiają nastoletniego żółtodzioba. Jego jedynym zadaniem będzie nie zamarznąć i nie dopuścić do ciała wygłodniałych wilków. Pomóc ma w tym uzbrojona lokalna pasterka. Tej nocy na mongolskim stepie wydarzy się wiele rzeczy, których żadne z nich się nie spodziewa. Jak to mawiają, coś się rodzi, coś umiera.
Reżyseria: Quan'an Wang
Zdjęcia: Aymerick Pilarski
Produkcja: Star Light Film
Kraj i rok: Mongolia, 2019
ONE-WAY TO MOSCOW
Jest rok 1989, Europa stoi na krawędzi przemian. Viktor Schuler jest szwajcarskim policjantem, który kocha i sumiennie wykonuje swoją pracę, nie dostrzegając jakiejkolwiek moralnej szarości w podsłuchiwaniu obywateli podejrzewanych o lewicowe ciągoty. W końcu to, co lewe, nie może być prawe, prawda? Pewnego dnia dostaje niecodzienne zlecenie: ma inwigilować pod przykrywką aktorów teatralnych. Aktorzy oznaczają bowiem anarchię, bohemę i komunę, a stąd przecież prosta droga do moskiewskich wpływów w kraju. Problem w tym, że sumienny Viktor Schuler ulega urokowi artystycznego życia i zakochuje się w jednej z aktorek. Tylko co będzie z tą inwigilacją?
Tytuł oryginalny: Moskau Einfach!
Reżyseria: Micha Lewinsky
Zdjęcia: Tobias Dengler
Produkcja: Lang Film
Kraj i rok: Szwajcaria, 2020
OUT IN THE OPEN
Jest rok 1946, siedem lat od zakończenia wojny domowej, która doświadczyła Hiszpanię ekonomicznie i ideologicznie. Jej skutki są wciąż odczuwalne w kraju, zwłaszcza na skalistych prowincjach, gdzie rządzą gwałt, przemoc i ubóstwo. Zdesperowany dwunastoletni chłopiec ucieka z niewoli w andaluzyjskiej posiadłości, której zarządca codziennie bije i poniża swych pracowników. W pogoni za lepszym życiem, chłopak ryzykuje podróż przez niegościnne tereny, które wystraszyłyby niejednego śmiałka, w tym samym czasie zarządca zbiera grupę brutalnych mężczyzn i rusza za nim w pościg. Czy ktoś wyciągnie do chłopca pomocną dłoń?
Tytuł oryginalny: Intemperie
Reżyseria: Benito Zambrano
Zdjęcia: Pau Esteve Birba
Produkcja: Morena Films
Kraj i rok: Hiszpania, 2019
SPIDER
W latach 70. Inés, Justo i Gerardo poświęcili się ultra-prawicowej działalności mającej na celu zorganizowanie zamachu stanu na ówczesnego chilijskiego prezydenta Salvadora Allendego oraz wyeliminowanie wszelkich lewicowych naleciałości z polityki kraju. W ramach podejmowanych działań dopuścili się wielu okropnych rzeczy, tworząc zarazem trójkąt emocjonalny – a czasem też seksualny. Czterdzieści lat później Inés i Justo żyją w zupełnie innej rzeczywistości, odcięci od problemów codzienności za pomocą alkoholu i pieniędzy. Gerardo wciąż wojuje w imię prawicowych wartości. W pewnym momencie przeszłość dogoni całą trójkę…
Tytuł oryginalny: Araña
Reżyseria: Andrés Wood
Zdjęcia: Miguel Ioan Littin-Menz
Produkcja: Wood Producciones
Kraj i rok: Chile, Argentyna, Brazylia, 2019
UNDER THE TURQUOISE SKY
Takeshi to młody hedonista, który spędza całe dnie na zabawianiu pięknych kobiet i wydawaniu pieniędzy zamożnego dziadka. Nie przejmuje się przyszłością, a o przeszłości nie myśli, także dlatego, że musiałby wspominać zmarłych rodziców i wysnuć jakąś refleksję nad samym sobą. Dziadek Takeshiego wraca jednak coraz częściej myślami do przeszłości, szczególnie relacji z pewną mongolską dziewczyną, z którą miał dziecko, gdy przebywał w trakcie II wojny światowej w obozie pracy. Mając nadzieję, że odnalezienie ciotki zmieni nastawienie wnuka, wysyła go do Mongolii wraz z… poznanym przypadkiem złodziejem koni. Czy podróż odmieni Takeshiego?
Reżyseria: KENTARO
Zdjęcia: Ivan Kovac
Produkcja: Magnetize
Kraj i rok: Mongolia, Japonia, Francja, USA, 2019